۱ ۶ , ۶ ۶ ۷
پاپیروس، طرحی برای داشتن محیط زیست سالم
پاپیروس، طرحی برای داشتن محیط زیست سالم
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
تعداد مشاهده :‌ ۱۰۰۴
print

طرح «پاپیروس» با هدف جمع آوری پسماندها و کاغذهای بازیافتی و تبدیل آنها به مواد جدید راه اندازی شده است.

مؤسسات امام صدر به عنوان راه‌حلی برای مدیریت‌کردن پسماندهای سخت که سلامتی و محیط زیست ما را تهدید می‌کند، طرح «پاپیروس» را در آغاز سال 2016 راه‌اندازی کرد. این طرح در چارچوب برنامه‌های چهارگانۀ مؤسسات که عبارت‌اند از: تربیت، سلامتی، ارتقای توانایی زنان و توسعۀ محلی می‌گنجد.

«پاپیروس» طرح استراتژیکی برای توسعۀ پایدار است که هدف آن، ترویج فرهنگ محیط زیست میان دانشجویان و مردم است و تأثیری مثبت بر جامعه و سلامت آن دارد. اندیشۀ بنیادین این طرح «به کارگیری مجدد پسماندهای کاغذی در صنایع دستی سازگار با محیط زیست» با تأکید بر توانایی‌های افراد و ایجاد انگیزه برای ابتکار عمل است.

این طرح به تمامی محصولات کاغذی که امکان بازیافت داشته باشند، توجه دارد و کاغذ و مشتقات بازیافت‌شدنی آن را از تمامی مدرسه‌ها و مراکز درمانی تحت نظر مؤسسات امام صدر و مراکز دیگر جمع‌آوری می‌کند و در نظر دارد که دامنۀ آن را در آینده توسعه دهد. این مواد به کارخانۀ «پاپیروس» در منطقۀ عامریه منتقل و مخلوط شده و به مواد جدیدی تبدیل می‌شود که می‌توان از آن بهره‌برداری کرد. این مواد بازیافت‌شده در ساخت مواد تازه‌ای مانند کاغذ، دفترچه یادداشت، جعبه‌های کادو، کیسه‌های کاغذی و مواد تبلیغاتی و امور دیگر به کار می‌رود.


بازیافت کاغذ فایدۀ اقتصادی مشخصی دارد، زیرا مصرف موادخام لازم برای ساخت کاغذ را پایین نگه می‌دارد و همچنین، آمار بیکاری را از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد جامعه و خصوصاً زنان، کاهش می‌دهد. به این موارد سودِ پایین نگه‌داشتن آلودگی ناشی از سوزاندن یا دفن کاغذ نیز اضافه می شود. علاوه بر این، میزان تقاضای چوب و الیاف را پایین نگه می‌دارد و از ثروت‌های جنگلی محافظت می‌کند و قدرت درختان را در جذب دی‌اکسیدکربن در جو افزایش می‌دهد.

از مشارکت‌های ملموس «پاپیروس» در عرصۀ داخلی لبنان، تأمین نیازهای «استودیو کواکب» به مواد مورد نیاز در تبلیغاتش برای شرکت در «هفتۀ طراحی بیروت/ ایده‌های پایدار» است، که در 20 می 2016 برگزار شد. از جمله دعوت‌نامه‌ها و پوسترها و بروشورهای تبلیغاتی و ... .



«پاپیروس» همچنین در نمایشگاه مواد غذایی و صنایع دستی یونیفیل مشارکت داشته است. این نمایشگاه در منطقۀ شمع و در تاریخ 9 دسامبر 2016 برگزار شد.

نقش مهم‌تر کارخانه، نقشی است که در تربیت کودکان، با فرهنگ‌سازی محیط زیست سالم بر عهده دارد. کودکان می‌آموزند که پسماندهای کاغذی آنان ارزشمند است. آنها این مواد را در ظرف‌های مخصوصی که تدارک دیده شده، جمع می‌کنند و این عادت‌های تازه‌شان را در خانواده‌ها و دوستانشان نیز ترویج می‌کنند. در واقع محیط زیست به محوری برای مواد و برنامه‌های درسی در نهادهای آموزشی مؤسسات امام صدر تبدیل شده است.

امروزه «پاپیروس» محل بازدید دانشجویان و علاقه‌مندان است و شرکت‌ها و فعالان محیط‌زیستی بسیاری به آن جذب شده‌اند؛ مانند جمعیت «مجموعة الابحاث والتدریب للعمل التنموی» (CRTDA)


«پاپیروس» به تمامی علاقه‌مندان برای بازدید کارخانه و نمایشگاه خود، خوشامد می‌گوید. بازدید از کارخانه برای دانش‌آموزان مدارس و تمامی علاقه‌مندان آزاد است.
  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)