۱ ۶ , ۶ ۶ ۸
تکریم شخصیت رباب صدر، الگوسازی برای دختران جوان مسلمان است
در نشست خبری همایش نیم قرن تکاپو مطرح شد:
تکریم شخصیت رباب صدر، الگوسازی برای دختران جوان مسلمان است
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳
تعداد مشاهده :‌ ۱۰۰۸
print
محمدرضا زائری گفت: معرفی شخصیت هایی چون رباب صدر، الگوسازی برای دختران مسلمان امروز است تا بدانند چگونه می شود در کنار ایفای نقش همسری و مادری، حضور مؤثر اجتماعی هم داشت.

به گزارش روابط عمومی موسسه امام موسی صدر، نشست خبری همایش نیم قرن تکاپو با حضورحجت الاسلام محمدرضا زائری، مدیر مجتمع فرهنگی سرچشمه و حورا صدر، مدیر مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در مرکز فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

محمدرضا زائری در این نشست گفت: امسال پنجاهمین سالی است که مؤسسات امام موسی صدر فعالیتش را آغاز کرده است و سرکار خانم رباب صدر از آغاز جوانی همراه برادرشان در این فعالیت ها حضور داشتند و توانستند خدمات گسترده ای در حوزه های مختلف آموزشی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی به محرومان جنوب لبنان و به ویژه دختران محروم ارائه دهند. ضرورت داشت که این خدمات بزرگ مورد توجه قرار بگیرد و از تلاش این بانوی بزرگوار تقدیر شود.

مدیر مجتمع فرهنگی سرچشمه با اشاره به تمایل نداشتن رباب صدر برای برگزاری همایش تقدیر، اظهار کرد: زمان زیادی طول کشید تا ایشان با برگزاری این برنامه موافقت کنند و همچنان تأکید داشتند که به برادرشان، امام موسی صدر و تلاش های وی پرداخته شود. در نهایت نیز مقرر شد در این برنامه بیشتر به فعالیت های مؤسسات پرداخته شود.

وی در ادامه با اشاره به فضای متنوع فرهنگی لبنان و شرایط امروز بین المللی گفت: معمولا اولین سوال جدی افکار عمومی وضعیت زن در اسلام و جامعه اسلامی است. به ویژه با توجه به جوسازی های منفی که در این مورد صورت می گیرد و رفتار نادرست برخی مدعیان اسلام در جوامع اسلامی، این پرسش اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

زائری با بیان اینکه امام موسی صدر از آغاز فعالیت در لبنان به این انتظار و پرسش پی برده بود، گفت: برداشت من این است که ایشان خیلی هوشمندانه خواهرشان را وارد فعالیت اجتماعی کردند تا به شکل عملی به این پرسش پاسخ بدهند.

وی ویژگی های خاص رباب صدر را اینگونه توصیف کرد: ایشان به عنوان دختر مرجعیت و از خانواده مرجعیت و محیط سنتی قم، حدود پنجاه سال قبل به لبنان رفتند و سپس عروس خانواده علامه شرف الدین شدند. در کنار فعالیت های پررنگ اجتماعی نقش مادری نیز دارند و فرزندانشان امروز در فضای لبنان جایگاه اجتماعی دارند. در فعالیت هایشان نیز همزمان با مشکلات شیعیان و فلسطینیان درگیرند و چنان فعالیت می کنند که بارها در معرض تهدید و ترور قرار می گیرند.

با وجود همه این شرایط به تحصیلاتشان نیز ادامه می دهند. به ویژه که پس از غیبت امام موسی صدر مسئولیت ایشان در اداره مؤسسات بیشتر شد و به تنهایی این راه را تا امروز ادامه دادند. مجموع این ویژگی ها از ایشان نمونه ای از زن مسلمان پایبند و فعال می سازد که کمتر از آن سراغ داریم.

زائری به تشابه خاندان صدر در لبنان و عراق نیز اشاره کرد. وی گفت: در عراق شهید سید محمد باقر صدر و خواهرشان و در لبنان امام موسی صدر و خواهرشان دو تجربه اند که در مقابل شرایط جامعه شان ایستاده اند. این خواهر و برادرها تجربه ارزشمندی را برای ما به جا گذاشته اند.

وی در پایان سخنانش تأکید کرد: ما قابلیت های خودمان را نادیده می گیریم و جوانانمان سراغ شخصیت های جوامع دیگر می روند. هر فردی که برای خدمت به بشریت تلاش می کند باید تکریم شود، اما واقعیت این است که شخصیت هایی مانند خانم رباب صدر با این پایگاه اجتماعی و میزان تلاش و فعالیت باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرند.

زائری سخنانش را با اظهار امیدواری برای بازگشت امام موسی صدر به پایان برد و گفت: امیدواریم خداوند با بازگشت امام موسی صدر، دل این خانواده را شاد کند و خستگی های این سال ها جبران شود.

حورا صدر، مدیر مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر نیز در سخنان کوتاهی گفت: اصل این برنامه و ایده، ابتکار آقای زائری بود و مؤسسه امام موسی صدر با ایشان همراه شد. بزرگداشت شخصیت ها طبیعتاً یک فضیلت است اما ویژگی این بزرگذاشت این است که خانم صدر خواهر امام موسی صدری هستند که از مظلوم ترین شخصیت های معاصر است که حقشان هنوز هم ادا نشده و هم در داخل و هم خارج، کسانی در این ظلم دخیل هستند.

تقدیری با حضور نهادهای اجتماعی و بانوان

زائری در مورد جزئیات برنامه این همایش اظهار داشت: بخشی از برنامه به ارائه خلاصه مقالاتی اختصاص دارد که چند ماه قبل فراخوان آن از طرف مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر صورت گرفت. نمایندگان حزب الله و أمل و سفیر سابق ایران در لبنان نیز صحبت خواهند داشت. بخشی از برنامه نیز مربوط به صحبت های خانم صدر و تقدیر از ایشان است. پیش بینی شده است که این تقدیر به شکلی متفاوت و غیررسمی و با حضور نهادهای اجتماعی و بانوان صورت بگیرد.

شرایط لیبی، مانع پیگیری سرنوشت امام موسی صدر

یکی از پرسش های این نشست، همچون همیشه، در مورد پیگیری سرنوشت امام موسی صدر، آخرین اخبار و نظر خانواده بود. حورا صدر در این باره گفت: در آغاز حوادث لیبی بسیار امیدوار شدیم که اگر قذافی کنار برود به آزادی امام برسیم. ولی متأسفانه قذافی کشته شد و اسرار زیادی را با خود برد.

وی افزود: نظام کنونی لیبی هم اگر چه با کمیته رسمی پیگیری لبنانی در ارتباط است ولی آنچنان که باید همکاری نکرده است. از طرف دیگر، شرایط فعلی لیبی نیز مشخص و واضح است ولی انتظار می رود در مورد سرنوشت فردی ربوده شده که اطلاعات همچنان از زنده بودنش می گوید، همکاری و تلاش بیشتری صورت بگیرد. در تماس ها و جلساتی که کمیته پیگیری با مقامات مختلف لیبی داشتند تا امروز دلیل و سندی ارائه نشده است که بگوید اتفاق ناگواری برای امام موسی صدر رخ داده. علاوه بر اینکه یکی از وزرایشان به صراحت گفت هنوز هم مناطقی از لیبی وجود دارد که در اختیار دولت فعلی نیست و طرفداران قذافی آن را اداره می کنند و هنوز هم هراز گاهی خبری از آزادی فردی می رسد که سال ها زندانی بوده، بدون اینکه خبر و نشانی از او وجود داشته باشد.

فرزند امام موسی صدر تأکید کرد مقامات ایتالیا در همان ابتدای ربوده شدن امام موسی صدر تحقیقات مفصلی انجام دادند و حکمی صادر شد مبنی بر اینکه برخلاف ادعای لیبی، وی هرگز وارد این کشور نشده است.

مدیر مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در مورد دستگیری و بازجویی از رئیس دستگاه امنیتی لیبی هم گفت: اعضای کمیته پیگیری دیدار مفصلی با سنوسی داشتند اما او هیچ اطلاعاتی نداده است.

وی افزود: در عین حال ما اعترافات فردی به نام عبدالرحمن غوَیله را داریم که مأمور کنترل کردن گذرنامه مسافران در فرودگاه طرابلس لیبی بود. وی در مصاحبه با شبکه الجزیره اعتراف کرد که مأموران امنیتی به دستور سنوسی به اصرار از او خواستند گذرنامه امام موسی صدر را مهر بزند، در حالی که امام را در فرودگاه ندیده است. علاوه بر این، فردی که دو سال زندان بان امام بود نیز اعتراف کرد و اطلاعاتی به ما داد.

حجت الاسلام زائری نیز در تکمیل توضیحات حورا صدر اظهار کرد: موضوع ربوده شدن امام موسی صدر از آنچه ما در ایران می بینیم پیچیده تر است. این موضوع، اختلافی شخصی نبود. در یک طرف ماجرا فلسطینی ها و سران عرب هستند، در یک طرف حسادت های شخصی به جایگاه و نفوذ امام موسی صدر در لبنان است. فقدان چنین شخصیتی را نمی توان به سادگی تحلیل کرد. لیبی هم از مخوف ترین نظام های دیکتاتوری منطقه است. وقتی همه این عوامل را در نظر بگیریم، مشخص می شود چرا این ماجرا هنوز روشن نشده است.

همایش «نیم قرن تکاپو»، بزرگداشت سیده رباب صدر، چهارشنبه هفدهم دی، از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (یادمان هفتم تیر) به آدرس تهران، میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی پور، برگزار می‌شود و حضور برای عموم علاقه مندان آزاد است.

  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)