۱ ۶ , ۶ ۷ ۴
پیشنهاد مهدی فیروزان برای ثبت سی بهمن به نام روز گفت وگو
پیشنهاد مهدی فیروزان برای ثبت سی بهمن به نام روز گفت وگو
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳
تعداد مشاهده :‌ ۱۰۶۵
print
مهدی فیروزان در همایش «نیم قرن تکاپو» پیشنهاد کرد، سی ام بهمن، سالروز سخنرانی امام موسی صدر در مراسم آغاز روزه مسیحیان در کلیسای کبوشیین بیروت، به نام روز گفت وگو ثبت شود.

مهدی فیروزان، داماد و خواهرزاده امام موسی صدر و مدیرعامل مؤسسۀ شهر کتاب، در همایش «نیم قرن تکاپو» با بررسی نگاه امام موسی صدر به انسان و نتایج آن، در حضور علی جنتی، وزیر ارشاد، پیشنهاد کرد، سی ام بهمن، سالروز سخنرانی امام موسی صدر در مراسم آغاز روزۀ مسیحیان در کلیسای کبوشیین بیروت، به نام روز گفت وگو ثبت شود.

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، وی در ابتدای سخنانش با تأکید بر اینکه شناخت تاریخ و پدیده های لبنان که عمق استراتژیک ایران است، برای همه، به ویژه نسل جوان یک ضرورت تاریخی است، گفت: عیسی مسیح می گوید درخت را از میوه اش می شناسند. امام موسی صدر نیز منظومه و سیستمی ساخته که برای شناخت آن، نمونه ای مانند خانم رباب صدر وجود دارد. 

وی افزود: به چهرۀ رباب صدر که نگاه می کنیم، درد عمیق تشیع و بهجت موفقیت را همزمان می بینیم. غربت تمام تنهایی ها در مواجهه با صهیونیسم و مشکلات نفس اماره انسان را در کنار شادمانی پیروزی بر این دو می بینیم. این بانو دست پروردۀ منظومۀ امام موسی صدر است که امروز به راحتی می شود در گفت وگو با ایشان روحیۀ تسامح را در وجودشان ببینیم. کسی که به گفتن بسنده نکند و به عمق مشکلات برود و با چالش های جامعۀ لبنانِ بدون دولت و امنیت کار کند، موفق شود. می خواهم از این بانو به آن منظومه برسم.

داماد امام موسی صدر ادامه داد: امام موسی صدر تعریف ویژه ای از انسان دارند. تفاوت امام موسی صدر با همۀ مصلحان و فقها از همۀ ادیان، این است که نگاهش به انسان متفاوت است. انسان از دیدگاه امام موسی صدر صاحب کرامت ذاتی است، قبل از آنکه دین و زبان داشته باشد.

وی با تشریح مسئلۀ کرامت ذاتی انسان افزود: انسان به مثابۀ انسان، پدیده ای صاحب کرامت است. این نگاه در زمینه های مختلف تبعات خاص خودش را دارد: در اقتصاد، انسان برتر از سایر عوامل تولید است؛ در حوزۀ احکام، حفظ کرامت انسان شرط است و هر حکمی که صادر می شود، باید آن را حفظ کند. در اجتماع، این انسان باید رشد و توسعه یابد، در غیر این صورت به کرامتش خدشه وارد می شود و به سبب همین کرامت است که باید گفت وگو صورت گیرد. از نگاه امام موسی صدر انسان است و عملش. تاریخ را عمل انسان می سازد و هیچ پدیدۀ پیش بینی ناپذیری نمی تواند موجه باشد. تنها عمل انسان اصیل است. عمل است که ماندگار است. در احادیث ما هم همین موضوع آمده است.

خواهرزادۀ امام موسی صدر تصریح کرد: نتیجۀ اعتقاد به کرامت انسان و عمل انسان، منظومه ای فکری است که برآمده از وحی و تجربۀ انسانِ ماقبل و عقل است و برای ظهور این منظومه به تشکیلات نیاز دارید. از معدود مصلحان دینی که به تشکیلات توجه کرد، آن هم بیش از پنجاه سال قبل، امام موسی صدر است. 

مدیرعامل مؤسسۀ شهر کتاب در ادامه گفت: لبنان کشور نهادهای مردمی است. امام  موسی صدر با آن نگاه خاص وارد لبنان شد و خواست برای شیعه ای که محروم ترین قشر است، کار کند. آن هم از منظر فقیهی که معتقد است اسلام برای مسائل روز پاسخ دارد و ظرفیت گفت وگو با ادیان را نیز دارد. 

وی تصریح کرد: امام موسی صدر به وحدت اعتقاد دارد و با این اعتقاد است که به مفتی اهل سنت نامه می نویسد و پیشنهادهایی عملی برای وحدت ارائه می کند. تشکیلات از نظر ایشان پدیده ای ذاتی است نه تاکتیکی. برخلاف ما، که بخشی از انتخاب هایمان تاکتیکی است. اما امام موسی صدر با اعتقاد عمل می کند. با اعتقاد به اینکه در جامعه ای مانند لبنان، که محل تلاقی ادیان و فرهنگ ها و مکاتب مختلف است، می تواند به عنوان یک فقیه پاسخ دهد.

مهدی فیروزان افزود: لبنان انتخاب امام موسی صدر است، نه اتفاقی در زندگی اش. ایشان برای ایجاد تشکیلات، کارشناسان هر حوزۀ خاص را جمع می کند و برایش اهمیتی ندارد که از کدام دین هستند. شرطشان تنها تعهد به انسان است. ایشان عمل اجتماعی را عبودیت می بیند نه یک تاکتیک. اگر در کلیسای کبوشیین بیروت موعظۀ روزۀ مسیحیان را می خواند، بر اساس باورش بوده، نه تاکتیک. اگر از مشارکت مردمی می گوید اعتقادش بوده است.

فیروزان به مؤسسات امام موسی صدر در لبنان اشاره کرد و گفت: تشکیلات امام موسی صدر در غیاب ایشان قدرتمندتر شده چون در روزهای سخت آن، همۀ کارشناسان و متخصصان نقش داشته اند. این ویژگی در مؤسسات دیگری که به نام یک فرد است، دیده نمی شود. امروز در لبنان فرهنگ سازمانی مؤسسات به برکت خانم صدر در حال گسترش است و از لبنان فراتر رفته. این پیشرفت معلول است این که پرچم این حرکت زینب وار، از باب عمل، بر دوش خانم رباب صدر بوده است. 

خواهرزاده امام موسی صدر صحبتش را با ارائۀ پیشنهادی به پایان برد. وی اظهار کرد: شرایط امروز منطقه دردآور است. یقین دارم اگر امام موسی صدر بود، این حوادث رخ نمی داد. فیروزان خطاب به علی جنتی وزیر ارشاد، که در خلال صحبت هایش وارد همایش شد، گفت: پیشنهادم به آقای جنتی این است که این مجلس غیر از تکریم خانم رباب صدر، باعث ثبت روز سی ام بهمن، سالروز سخنرانی امام موسی صدر در کلیسای کبوشیین لبنان، به نام «روز گفت وگو» باشد. بابت اتفاق بزرگی که امام موسی صدر شکل دادند و در تاریخ لبنان ماندگار شده و متن سخنرانی امام در این کلیسا نیز تاریخی و مهم است. اگر قوانین اجازه می دهد، این روز به نام روز گفت وگو در تقویم نامگذاری شود.
  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)