۱ ۶ , ۶ ۷ ۱
تبادل روش‌های فرهنگی گروه‌های مختلف، موجب همزیستی خواهد شد
سخنرانی رباب صدر در کنفرانس گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت:
تبادل روش‌های فرهنگی گروه‌های مختلف، موجب همزیستی خواهد شد
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
تعداد مشاهده :‌ ۱۲۱۵
print
رباب صدر در سخنانی گفت:‌ «خداوند ما را گروه گروه و قبیله قبیله آفرید تا یکدیگر را بشناسیم و با معارف و علومی که مبادله می‌کنیم، ادراکاتمان رشد یابد. این تبادل، فرهنگ ما را از آبشخور و روش همۀ گروه‌ها سیراب می‌سازد و ما را در انسانیت به وحدت می‌رساند.»
«کنفرانس گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت» اول جولای ۲۰۱۷ در دانشگاه سیدة اللویزة لبنان برگزار شد. در این کنفرانس که به دعوت رهبران ادیان و مذاهب و نیز شیخ الأزهر برگزار شد، فعالان سیاسی و دانشگاهی و عده‌ای از نمایندگان مذاهب اسلامی و مسیحی حضور داشتند.

سیده رباب صدر، خواهر امام موسی صدر و مدیر موسسات امام صدر در لبنان یکی از سخنرانان این کنفرانس بود که درباره اعلامیۀ الأزهر با موضوع شهروندی و هم‌زیستی سخن گفت.

رباب صدر در سخنرانی‌اش ضمن اظهار امیدواری برای هم زیستی با یکدیگر، گفت: «امیدوارم که این دیدار ما را به همان دوره‌ای از کشورمان ببرد که در ادبیات و شعر و سرود و هنر ما وصف شده است. دیداری که ما را به هم‌زیستی و هم‌خدایی برساند؛ خداوندی که ما را گروه گروه و قبیله قبیله آفرید تا یکدیگر را بشناسیم و با معارف و علومی که مبادله می‌کنیم، ادراکاتمان رشد یابد. این تبادل، فرهنگ ما را از آبشخور و روش همۀ گروه‌ها سیراب می‌سازد و ما را در انسانیت به وحدت می‌رساند.»

وی با اشاره به نگاه امام موسی صدر به خلقت انسان، عنوان کرد: «امام صدر معتقد است که بر مبنای نص قرآن، انسان خلق شده است تا جانشین الله در زمین باشد. الله وی را از خاک زمین آفرید و با دمیدن روح خویش در انسان ملزومات این جانشینی را به وی بخشید و از او پیمان گرفت تا امانت یعنی مسئولیت را بر دوش بگیرد؛ امانتی که زمین و کوه‌ها از پذیرش آن سر باز زده بودند، اما انسان با ارادۀ آزاد و نه به موجب تحمیل، آن را بر دوش گرفت. و هنگامی که از آسمان هبوط کرد، باید قواعد و شرایع الهی را که دین نام داشتند بر عهده می‌گرفت و منظومه‌ای از اخلاقیات و رفتارها را می‌اندوخت تا تأکید کند که برداشتن بار امانت، انتخاب اوست. انسان در اندیشۀ امام موسی صدر به انسانیت خوانده نمی‌شود مگر به چهار رکن: اراده و آزادی و حضور فردی در جهان و حضور اجتماعی در جامعه. که همه مخلوقات خدایند. و هر کاستی در این ارکان، وصف انسانیت را از وی می‌ستاند. انسان مخلوق الله وظیفه‌ای ندارد جز اینکه با نام الله، یگانه همراه با جهان و آنچه در آن است، حرکت کند و با مخلوقات الله به وحدت برسد تا از این رهگذر به وحدت در خالق دست یابد. نگاه امام صدر به دو جنبۀ انسان همین بود؛ جنبۀ زمینی که او را به وحدت با جهان می‌رساند و جنبۀ آسمانی که او و جهان را به وحدت با خدای یگانه می‌رساند.»


مدیر موسسات امام صدر در لبنان در ادامه افزود: «نیاز به چنین نشستی وقتی فزونی می‌یابد که انسان این دو بُعد خود را فراموش می‌کند و به سوداگری در معبد سلیمان روی می‌آورد؛ همان رخدادی که پیامبر(ص) آن را مسجد ضرار می‌نامد؛ مسجدی که منافقان آن را بنا کرده‌اند تا دین خدا را دست‌مایۀ تجارت قرار دهند. خداوند نماز در این مسجد را حرام می‌داند و به تخریب آن فرمان می‌دهد.»

رباب صدر در پایان سخنانش پیشنهاد کرد که این نشست به مجلسِ دائمِ مؤسسان برای تدوین برنامه‌ای تربیتی و آموزشی و نیز تدوین برنامه‌ای عام و جامع تبدیل شود.

اعضای شرکت کننده در کنفرانس گفت‌وگوی اسلام و مسیحت از اعلامیۀ الأزهر تقدیر کرده و به تحکیم مبانی هم‌زیستی مبتنی بر شهروندی و احترام به تفاوت و تکثر فراخواندند. آنها به مشاوره و همکاری میان گروه‌های اجتماعی و فرهنگی تشویق کردند و سازمان‌های دینی جهان را به همکاری و هماهنگی و تثبیت مسیحیان در خاورمیانه و تلاش برای پایان یافتن جنگ‌ها فراخواندند.
  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)