۱ ۶ , ۶ ۶ ۸
دکترعادل پیغامی: حفظ کرامت انسان وجه بارز مؤسسات امام موسی صدر است
دکترعادل پیغامی: حفظ کرامت انسان وجه بارز مؤسسات امام موسی صدر است
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳
تعداد مشاهده :‌ ۹۵۶
print
دکترعادل پیغامی: آنچه در مؤسسات امام دیدم، آنی نبود که در تئوری های توسعه و سایر مؤسسات دیدم. آنجا کرامت انسان را دیدم.

دکتر عادل پیغامی، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق، در همایش «نیم قرن تکاپو» گفت: نگاه به شخصیت خانم رباب صدر و یافتن جایگاه و کارکردشان در نیم قرن اخیر، وجوه و پرسش های متعددی را به ذهن می آورد. از منظر هستی شناختی، این پرسش مطرح می شود که آیا می توان مؤسساتی که امام موسی صدر آن را بنا نهاد و خانم رباب صدر بالندگی و رشد آن را ادامه داد، با سایر مؤسسات مقایسه کرد، پاسخ بنده خیر است.

وی افزود: در طول تاریخ نهادهای نوع دوستانه به دلایل متعددی تأسیس شدند. یک قسمت آن مقاصد اقتصادی و سکولار است که هرچند نهاد خیریه است، اما برای کرامت انسان نیست. فعالیت این نوع نهادها از منظر هستی شناختی، چیزی نیست که در مؤسسات امام موسی صدر با آن مواجهیم. در آن مؤسسات هدف حفظ کرامت انسان نیست، بلکه این است که پولی که باید بعدها صرف کنترل یاغی گری افراد، علیه نظام سرمایه داری شود، بخشی از آن اکنون صرف اشخاص محروم شود تا خطری متوجه سرمایه داران نباشد.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق ادامه داد: نوع دیگر، نهادهایی هستند که خاستگاه اجتماعی دارند و با نگاه نوع دوستانه و دردمندانه، به ویژه در دنیای مسیحیت شکل گرفته اند. نوع نگاه آنها نیز به انسان و کرامت انسان با نگاه اسلام یکی نیست. اندیشۀ دینی جایگاه ویژه ای برای انسان قایل است.

پیغامی تصریح کرد:این ظلمی است بر مؤسسات امام موسی صدر، اگر بخواهیم آن را تک بعدی و مترادف با آنچه در دنیا مرسوم است، معرفی کنیم. آنچه در مؤسسات امام دیدم، آنی نبود که در تئوری های توسعه و سایر مؤسسات دیدم. آنجا کرامت انسان را دیدم.

وی در ادامه با اشاره به سورۀ بلد، ترجمه آن را قرائت کرد: «گو اينكه حاجت به سوگند نيست ولى به اين شهر (مكه) سوگند مى خورم. شهرى كه تو در آن ساكن هستى. و سوگند به آن پدرى كه اين شهر را بنا نهاد و فرزندى كه پديد آورد. كه ما انسان را در رنج آفريده ايم. آيا گمان مى كند احدى بر او قدرت ندارد؟ آيا پنداشته كه احدى او (و انفاق او) را نمى بيند. آيا براى او دو چشم قرار نداديم؟ و يك زبان و دو لب؟ و او را به خير و شرش هدايت نموديم. پس چرا به مجاهده و كارهاى دشوار اقدام نكرد؟ و تو چه مى دانى كه منظور از كار دشوار چيست؟ آزاد كردن برده. و يا در روز قحطى سير كردن گرسنگان. يتيمى از خويشاوندان را. يا مسكينى خاك نشين را غذا دادن. تا از آن كسانى شود كه ايمان آوردند و يكديگر را به صبر و ترحم سفارش كردند. آنها اصحاب يمين هستند. و كسانى كه آيه هاى ما را منكر شده اند، اهل شئامت و نحوست اند.كه آتشى سرپوشيده بر آنان احاطه دارد.»

وی سپس به تبیین آیات این سوره پرداخت و در انتها با اشاره به مفهوم «اصحاب المَیمَنَه» در این سوره، خطاب به خانم رباب صدر گفت: قطعا شما و برادرتان، امام موسی صدر، جزو این افراد هستید.

همایش «نیم قرن تکاپو» با حضور وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی و شخصیت های مختلف فرهنگی و سیاسی و با تقدیر نهادها و سازمان های مختلف دولتی و غیردولتی از سیده رباب صدر، مدیر موسسات در لبنان و خواهر امام موسی صدر، روز چهارشنبه هفدهم دی ۱۳۹۳، در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب (سرچشمه) برگزار شد.

  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)