۱ ۶ , ۶ ۴ ۵
مروری بر نیم قرن تلاش سیده رباب صدر
مروری بر نیم قرن تلاش سیده رباب صدر
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳
تعداد مشاهده :‌ ۸۷۱
print
نیم قرن از تأسیس مؤسسات امام موسی صدر در لبنان می‌گذرد. در همۀ این سال‌ها کسی که زندگی و عمر خود را وقف حفظ و حراست، توسعه، و گسترش این میراث گرانقدر کرد، کسی نیست جز سیده رباب صدر.
به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ امام موسی صدر، همو بود که طی این سال‌ها بی‌آنکه از دوری برادر شکوه کند، سعی کرد تا راه امام موسی صدر را در لبنان ادامه دهد. به پاسداشت نیم قرن تکاپوی مجدانه روز چهارشنبه ۱۷ دی، مراسمی در مرکز فرهنگی سرچشمه از ساعت ۱۶ عصر برپا می شود، تا قدر‌شناسی کوچکی از وی به عمل آید.

مروری بر فعالیت‌ها و مسئولیت اجتماعی رباب صدر



رباب صدر در ۱۴ فروردین ۱۳۲۳ در شهر قم دیده به جهان گشود. پدرش عالم جلیل القدر سید صدرالدین صدر، از بزرگ‌ترین مراجع تقلید عصر خود به شمار می‌آمد و مادرش بی‌بی صفیه طباطبایی قمی، دختر یکی از عالمان زاهد و مبارز است.

وی در خانواده‌ای مذهبی پرورش یافت و دوران تحصیل خود را در ایران گذراند و پس از اقامت در لبنان مراحل دبیرستان تا سال ۱۳۴۳ در رشتۀ علوم انسانی از دبیرستان دولتی ایران فارغ التحصیل شد.

رباب صدر در سال ۱۳۴۱ پس از وصلت با خانوادۀ شرف الدین وارد لبنان شد و فعالیت­ های اجتماعی خود را با پیشنهاد و توصیۀ امام موسی صدر و با هدایت ایشان برای مشارکت در پایه­ گذاری شاخۀ زنانِ جمعیت احسان و نیکوکاری آغاز کرد و سپس، مدیریت «بیت الفتاة» (خانه دختران) را به عهده گرفت. این مدرسه­ برای آماده­ سازی دختران برای ورود به عرصه­‌های عمومی تأسیس شد.

پس از ربودن امام صدر، او به خط مشی امام در زمینه خدمات اجتماعی متعهد ماند و مدیریت مراکزی همچون دارالأیتام رحاب الزهرا (س) و مدرسۀ پرستاری را ادامه داد و مراکز و آموزشگاه­ های متعددی را نیز پایه­ گذاری کرد؛ از جمله، مراکز آموزش فنی و حرفه ­ای برای زنان، مهد کودک و آموزش ابتدایی، شبکه­ ای از مراکز بهداشتی و اجتماعی در روستا‌ها و ده‌ها طرح و فعالیت­ توسعه ­ای و امدادرسانی.

او در راه تحقق اهداف توسعه ­ای امام صدر در لبنان، مؤسسه­ های دیگری را نیز در جنوب پایه­ گذاری کرد؛ از جمله مراکز آموزشی و اجتماعی و بهداشتی که در چارچوب مؤسسات امام صدر فعالیت می‌­ کند.

مؤسسات امام صدر نهادی است غیر دولتی با هدف رسیدن به جامعه ­ای برخوردار از عدالت و عاری از نادانی و نیازمندی و بیماری که در آن فرصت­‌ها برای همه، بدون در نظر گرفتن مذهب یا ملیت یا غیر آن، یکسان است و میان همه، بر اساس مشارکت همگانی و اعتماد به خود و دیگران، گفت‌وگو صورت می‌گیرد. این نهاد اهداف خود را از رهگذر تعامل با حقوق مردم در بخش ­های آموزش، بهداشت، سازگاری­ های اجتماعی و خودکفایی اقتصادی برآورده می‌­کند.

مراکز آموزشی و فنی ­حرفه ­ای تابع این نهاد، سالانه بیش از ۱۵۰ دانش‌آموز را پذیرش می‌­کند و سالانه ۷۵ هزار نفر به مراکز اجتماعی و بهداشتی آن مراجعه می‌­کنند. در این مراکز ۲۰۰ نفر به صورت تمام وقت و ۱۹۰ نفر به صورت پاره وقت، مشغول به کار هستند و افزون بر آنان افرادی نیز با تخصص­ های گوناگون از مناطق مختلف به صورت داوطلبانه با این نهاد همکاری می‌­ کنند.

وی با اهتمام و پشتکار فراوان در کنار فعالیت‌های اجتماعی به ارتقای سطح دانش آکادمیک خود پرداخته و موفق به اخذ مدرک کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد فلسفه از دانشگاه دولتی لبنان و چند گواهینامه از آموزشگاه عالی فنی و حرفه‌ای Marioty از کشور ایتالیا شده است.

در حال حاضر ایشان دانشجوی دکترای فلسفه در دانشگاه دولتی لبنان است.

مسئولیت‌ها



رئیس هئیت مدیرۀ مؤسسات امام صدر- از سال ۱۳۴۱
رئیس هئیت مدیره مرکز مطالعات و تحقیقات امام موسی صدر

سایر فعالیت‌ها



حضور و سخنرانی در همایش­‌ها و کنفرانس­ های بین المللی.
مشارکت در نشست­‌ها و سخنرانی ­های مربوط به توانمندسازی زنان و مشارکت دادن آنان برای به عهده گرفتن انواع مسئولیت­‌ها، وظایف و حقوق خویش.
شرکت در کنفرانس­ های متعدد در زمینۀ همگرایی اسلامی و گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت و دیدارهای متعدد با فعالان اجتماعی و فرهنگی و سیاسی.
سفر‌ها و دیدار‌های متعدد به کشور‌ها برای جذب حمایت و مشارکت لبنانی‌های مقیم خارج از کشور.

عضویت‌ها



کمیتۀ مشورتی اقتصادی اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC) 
شبکۀ سازمان‌های غیردولتی عربی (SHABAKA) 
شورای عربی کودکان و توسعه
مجموعۀ سازمان‌های غیردولتی در لبنان
انجمن زنان لبنان
شورای ملی خدمات اجتماعی
اتحادیۀ لبنان برای رفاه کودکان
انجمن سازمان‌های غیر دولتی لبنان

جوایز و افتخارات

۱۹۹۱: دریافت مدال شایستگی از سازمان Sovereign Order of Malta
۱۹۹۲: دریافت مدال «الوشاح الأکبر» (کمربند بزرگ) از سوی کمیتۀ قدردانی از اقدامات انسان‌دوستانه و شایستگی­ های خیریۀ فرانسه
۲۷ اکتبر ۱۹۹۳: دریافت مدال «الأرز الوطنی» لبنان با رتبۀ شوالیه از دست رئیس‌جمهور لبنان آقای الیاس هراوی
۵ دسامبر ۲۰۰۰: دریافت لوح تقدیر از دبیر کل سازمان ملل آقای کوفی عنان به پاس مشارکت در توسعۀ انسانی و صلح جهانی
۶ ژوئیه ۲۰۰۶: دریافت دکترای افتخاری علوم انسانی از سوی دانشگاه آمریکایی لبنان


همایش «نیم قرن تکاپو»، بزرگداشت سیده رباب صدر، چهارشنبه هفدهم دی، از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (یادمان هفتم تیر) به آدرس تهران، میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی پور، برگزار می‌شود و حضور برای عموم علاقه مندان آزاد است.
  نظرات

نظری وجود ندارد. اولین فردی باشید که نظر می‌دهد.
نظر جدید
نام
پست الکترونیکی
وب سایت
عنوان
نظر
CAPTCHA image
عبارت بالا را وارد کنید. (به حروف کوچک و بزرگ حساس است.)